План роботи гуртка

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
БУДИНОК ДИТЯЧОЇ  ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
КРЕМЕНЧУЦЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ




ПОГОДЖЕНО                                                   ЗАТВЕРДЖЕНО

Протокол засідання                                           Наказ відділу освіти,                             
методичної ради Будинку                                сімї та молоді
дитячої та Юнацької творчості                       Кременчуцької районної
Кременчуцької районної ради                         державної адміністрації                         

« ___ » ___________ № _____                        « ___ » ___________ № _____






Навчальна програма з позашкільної освіти
художньо – естетичного напряму
гуртка  «УМІЛІ РУКИ »
на базі Кам’янопотоківської ЗОШ
І-ІІІ ступенів імені М.С.Новохатька


Третій рік навчання ( основний рівень )










м. Кременчук – 2015



                                        ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

         Актуальним завданням сучасної освіти є розвиток творчого, нестандартного просторового мислення дитини та застосування його у практичній діяльності. Відвідування гуртка з паперопластики дає широкі можливості для розвитку творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку, зокрема уміння уявляти, фантазувати, розвивати конструктивне мислення,  рухову та зорову пам'ять, дрібну моторику пальців рук. Діти вчаться знаходити кольорове вирішення, дотримуватися послідовності в створенні виробу, проявляючи оригінальність та акуратність.
  Людина завжди намагалася оточувати себе гарними речами: в інтер’єрі, одязі, прикрасах, іграшках…  І для цього постійно вигадувала різні техніки та направлення в декоративно-ужитковому мистецтві.
   Художньо-естетичний напрямок декоративно-ужиткового мистецтва — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.
Паперопластика – це конструювання об’ємних та напівоб’ємних форм з паперу шляхом його механічної обробки та трансформації. А саме: складання, скручування, згинання, вирізування, прорізування, гофрування, склеювання тощо.
Легко помітити, як відрізняється від звичайного, життя тих дітей, які відвідують позашкільні навчальні заклади. їм пощастило у дитинстві пізнати радість відгадування таємниць світу, випробувати свої здібності, знайти нову модель використання будь-якого предмета, створити своїми руками щось нове.
У позашкільній діяльності дитина, не просто відтворює те, що засвоює. Завдяки своїй унікальності та неповторності, вона розвиває, доповнює знання й навички, вдосконалює їх, а разом і себе. Саме у цьому полягає закон творчої поведінки і особливість методики позашкільного педагогічного процесу, яка відбувається на обов'язковому заохоченні різнобічного творчого самовиявлення дитини, багатстві вражень, створенні оптимальних особистісних стосунків, котрі є джерелом продуктивної творчої діяльності дітей. Гурткова робота дає дитині шанс на самовияв, на прояв своїх ініціатив з подальшим впровадженням їх у практику. На сьогодні до числа найбільш актуальних проблем позашкільної освіти належить проблема змістовного наповнення навчальних програм, а також залучення до гурткової роботи якнайбільшого числа учнівської молоді. Тому, поряд із значною кількістю технік роботи з папером, я пропоную для засвоєння і вивчення такий вид творчості, як квілінг (Quilling), що представляє собою старовинну техніку обробки паперу - паперову філігрань або папероскручування.
Чому було обрано саме роботу з папером? Універсальність паперу важко переоцінити. Папір знаходить використання майже у всіх областях діяльності людини. Творчість - не виключення. Папір — дуже виразний та піддатливий матеріал. З нього можна створити цілий світ. Існує багато видів паперової творчості. В нашій країні найбільш відома паперова творчість оригамі, проте це лише один з напрямків серед народних паперових мистецтв, дуже цікавим видом роботи з папером виявився квілінг. Ця техніка базується на закручуванні і моделюванні за допомогою спеціального інструмента (намоточна котушка) паперових смужок шириною від З мм до 10мм.
Квілінг дуже цікава та доступна техніка, яка може використовуватись у будь-якій сфері творчої діяльності людини. Вироби в стилі квілінгу можуть служити як окремі експонати, елементи оздоблення, прикраси, іграшки, сувеніри і т.п. Дану техніку можна використовувати при вивченні окремих тем до гурткових навчальних програм, а можна використовувати цілу навчальну програму, адже об'єм матеріалу для вивчення величезний. Безсумнівним залишається факт, що квілінг не тільки цікавий, а ще й має неабияке значення для розвитку творчих здібностей особистості.
         Освітня концепція предмета:
   Особливий акцент у змісті програми зроблено на  відродження українських традицій; залучення вихованців до заняття рукоділлям формує в них естетичний смак, повагу до рідної батьківщини, традицій свого народу, розвиває творчі здібності, бережливе ставлення до праці. Особливість полягає у вихованні у дітей почуття самосвідомості. Вміння помічати й розуміти прекрасне, цінувати його, створювати вироби своїми руками – це все збагачує духовний світ дитини.
   Під час роботи з виробами в учнів розвиваються старанність, працьовитість, формується творче ставлення до праці, виробляються певні навички та вміння, які можуть знадобитись у житті.

Метою навчальної програми є:
-                    соціальна: залучити вихованців до шанобливого ставлення  до праці, мистецтва, формування естетичного смаку, популяризації народних ремесел;
-                     пізнавальна — дає змогу учням отримувати нові знання, отримувати нові практичні вміння та навички, ознайомлення з поняттями та знаннями, які стосуються декоративно-ужиткового мистецтва;
-                     виховна — сприяє формуванню вміння раціонально використовувати час та матеріали для виконання робіт;
-                    - розвивальна - формує творче мислення, вміння міркувати, робити розрахунки, ескізи, викликає інтерес і потребу в інших знаннях та вміннях;
-                    - евристична — дає змогу самостійно творити, використовувати нові техніки та способи виготовлення виробів, оволодівати новими прийомами діяльності.
Вивчення курсу квілінгу за даною програмою тісно пов'язане з такими курсами як оригамі, паперопластика, витинанка, паперова аплікація, моделювання виробів з паперу.
Метою навчальної програми є створення умов творчого розвитку вихованців, формування творчо розвиненої особистості засобами квілінгу.
Мета курсу не просто навчити гуртківців виготовляти вироби, а й показати дітям їх творчі можливості, стимулювати їх до власної творчої діяльності до самовираження та самовдосконалення.
Завдання навчальної програми:
·        навчити володіти технікою квілінг;
·        ознайомити з основами технік оригамі, паперопластика, витинанка паперова аплікація;
·        розвинути художній смак, творчу уяву, фантазію, виробити індивідуальний стиль роботи;
·        виховати дбайливе ставлення до народних традицій;
·        виховати культуру праці;
·        сприяти самореалізації дитини в соціумі;
·        сприяти здоровому способу життя, активному відпочинку.

Організаційно-методичні умови освітнього процесу.
   Навчальна програма реалізується у гуртку позашкільної освіти та спрямована на вихованців молодшого шкільного віку. У гуртку навчається 16 вихованців. Загальний обсяг та тривалість занять становить 144 години на навчальний рік.
   Форми організації навчально-виховного процесу:
-                    фронтальна (інформування, постановка загальних завдань, загальний інструктаж тощо);
-                    групова (виконання адаптованих завдань);
-                    індивідуальна (в окремому темпоритмі, за індивідуальними планами розвитку);
-                    теоретичні (лекції, бесіди, інструктаж, консультування, експертиза виробів);
-                    практичні (виконання вправ).
Протягом першого та другого року навчання вихованці здобули основні навички з виготовлення виробів, уявлення про пропорції, виразність форм, засвоїли азбуку квілінгу, основні технологічні процеси виготовлення виробів, послідовність виконання окремих операцій в їх створенні та оформленні.
   Заняття початкового рівня навчання мають на меті навчити дітей робити прості іграшки, прикраси, сувеніри.
На третьому ж році навчання (основний рівень) вихованці вдосконалюватимуть набуті за перший та другий рік навчання знання й навички. Цей курс навчання ставить за мету розвиток у дітей вміння працювати з різними видами матеріалів, передбачає перехід до виконання складніших, порівняно з початковим рівнем, виробів. Вихованці навчатимуться самостійно підходити до вирішення творчих завдань, зокрема, створювати вироби за власними ескізами, створювати  із них композиції.
Програма гуртка містить у собі теоретичну та практичну частини.
   Для реалізації теоретичних завдань використовуються: розповідь, яка супроводжується показами ілюстрацій, бесіда з оглядом виробів та аналізом їхніх конструкцій.
   Практична частина роботи включає вибір зразка виробу(моделі); підбір матеріалів, з якого буде виготовлятися виріб; виготовлення та оздоблення виробу.
   Для виконання особливо складних робіт і в період підготовки до виставок дитячих робіт проводяться індивідуальні заняття для найбільш обдарованих дітей.
На заняттях використовую посібники, роздатковий матеріал, технологічні картки (схеми-малюнки), мультимедійні презентації, звуковий супровід, розробляю власні проекти.
Програма дає можливість майже на кожному занятті реалізувати навчально-виховні завдання: формування творчої особистості, дружніх стосунків, відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги, творчого використання національних традицій.
Теоретичні заняття чергуються із практичною роботою, якій надається значна перевага. Хоча у ході вивчення та засвоєння програмного матеріалу вихованці працюють колективно, особлива роль в оволодінні курсом відводиться самостійній та індивідуальній роботі учнів, насамперед, при виготовленні авторських моделей, конструкцій, проектів. Теми подано в порядку зростання складності матеріалу. Окремі теми (об'ємні конструкції, авторські моделі) розглядаються на різних рівнях навчання залежно від їхньої доступності опанування учнями.
На перших заняттях приділяється значна увага оволодінню навичками точного складання та різання паперу, акуратності при вирізанні кола, овалів та інших контурів, ознайомленню з папером різних видів та його властивостями.
Повторення раніше вивченого матеріалу дасть можливість гуртківцям глибше засвоїти програму, стимулювати розвиток пам'яті. Щоб учні краще усвідомили, яке значення в їхньому подальшому житті буде мати навчання в гуртку, на заняттях варто проводити творчі виставки.
Перевірка та оцінювання знань й умінь учнів здійснюється під час проведення узагальнюючих занять, перевірочних бесід, виконання учнями практичних робіт, участі у конкурсах, виставках різних рівнів, а також на підсумкових заняттях.
На заняттях застосовуються різноманітні методи навчання:
·        пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація);
·        репродуктивні (відтворювальні);
·        проблемно-пошукові (проблемне викладання матеріалу, узагальнюючі заняття).
   У програмі передбачено індивідуальну роботу з учнями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004 № 651.

Основний рівень, третій рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
                  Розділ, тема
                        Кількість годин
теорети
чних
практи
чних
усього
1.
Вступ.
Бесіда про папір. Історія його винайдення.Способи виготовлення, види паперу та обробка.      Ознайомлення з основними термінами: творчість, виріб, візерунок, декор, зображення, контур, модель, силует. Правила поведінки на  занятті, правила техніки безпеки, організаційні питання.
1
-
1
2.
Найпоширеніші традиційні в Україні вироби з паперу.
Поняття про оригамі, витинанку, паперопластику. Історія виникнення та розвитку мистецтва виготовлення виробів з паперу методом витинанки, оригамі, паперопласти. Знайомство з технікою орігамі. «Осінні листочки в вазі».         
1
2
3
3.
Робота з папером і картоном. Умовні позначки при виготовленні виробів з паперу Декорування предметів технікою простого квілінгу Ознайомлення з основами декору та прийомами декорування.
Практична робота: декорування предметів технікою простого квілінгу: предметів вжитку
у побуті, рамочок для фото, скарбничок, подарункових упаковок, вазочок. Аналіз
виконаних робіт.
1
5
6
4.
Аплікація з паперу.
Виготовлення святкових сувенірів та подарунків Обговорення традицій святкування різних свят, ознайомлення з атрибутами свят різних
країн. Особливості оздоблення сувенірів та подарунків, прийоми роботи, матеріали та
засоби.
Практична робота: виготовлення подарунків: "З днем народження!", "Зі святом 8Березня!", "З Новим роком!", "З Великоднем!", виготовлення сувенірів: "Ваза з квітами",
"Дерево бажань", "Підсвічник", "Казкова хатинка", виготовлення листівок ускладненого зразка. Аналіз виконаних робіт.        
1
11

12

5.
Квілінг: історія й сучасність. Основи техніки квілінгу.
Практична робота: виготовлення аплікацій: Паперопластика + квілінг. «Серветка для мами», "Букет квітів", "Подарунок до свята", "Пори року".
 Аналіз виконаних робіт.
9

9

18

6.
Види квілінгу. Ознайомлення з авторськими роботами вітчизняних майстрів.Показ слайдів "Мистецтво папероскручування". Обговорення побаченого.
Бесіда по пройденому матеріалу для закріплення. Створення картини за власним задумом.
1
3
4
7.
Виготовлення виробів у техніці простого квілінгу. Практична робота: нарізування паперових смужок різного розміру, складання основних
квілінгових форм, створення квілінгових "петельчатих" форм, складання технологічної
картки із зразками форм.
1
2
3
8.
Моделі в техніці квілінгу для практичного використання. Розширення поняття про корисні речі з паперу у житті людини. Практична робота: виготовлення виробів у техніці квілінгу з гофрованого паперу практичного застосування: вази, серветниці, підставки, скриньки, кошика, кашпо.      
2
16
18
9.
Виготовлення виробів у техніці комбінованого квілінгу.   
(«Парасолька», «Сунички»,  «Павич».)
4
14
18
10.
Поняття про гофрований папір та картон. Способи гофрування паперу і картону, прийоми роботи з гофрованим папером. Демонстрація виробів з гофрованого паперу.
Практична робота: виготовлення виробів з гофрованого паперу у техніці простого квілінгу за схемами:  "Сонечко", "Метелик", "Рибка".
Аплікація з гофрованого паперу «Айстри в квітнику». 
Квілінг. «Гілочка мімози».
2
18
20
11.
Виготовлення експонатів на виставки Ознайомлення з планом проведення виставок та їх тематикою, правилами проведення та вимогами до виробів.
Алгоритм роботи над виготовленням виставкових експонатів.
Практична робота: виготовлення виробів - експонатів до виставок різних рівнів.
Квілінг «Квітуча яблуня», паперопластика + квілінг композиція «Весняний луг», паперопластика + квілінг + орігамі «Сонце і сонечко семикрапкове».
4
26
30
12.
Екскурсії, конкурси, вікторини
4
4
8
13.
Проведення вікторини та конкурсу«Кращий гуртківець». Нагородження переможців.
Підсумкове заняття.
Проведення виставки робіт гуртківців.
1
2
3

Разом:
32
112
144

           
                                           ЗМІСТ ПРОГРАМИ
                                                   1. Вступ (1 год.)
Цілі, мета та завдання курсу. Ознайомлення з основними термінами: творчість, виріб, візерунок, декор, зображення, контур, модель, силует. Правила поведінки в закладі, правила техніки безпеки, організаційні питання.
2. Найпоширеніші традиційні в Україні вироби з паперу (3 год.)
Поняття про оригамі, витинанку, паперопластику. Історія виникнення та розвитку мистецтва виготовлення виробів з паперу методом витинанки, оригамі, паперопласти.
Теоретична частина. Історія винайдення паперу. Поняття про оригамі, витинанку, паперопластику. Історія виникнення та розвитку мистецтва виготовлення виробів з паперу методом витинанки, оригамі, паперопластики.
Практична частина. Виготовлення простих виробів в техніці орігамі. «Осінні листочки в вазі», методом витинанки «Вишнева гілочка».
3. Робота з папером і картоном. Умовні позначки при виготовленні виробів з паперу (6 год.)
Декорування предметів технікою простого квілінгу Ознайомлення з основами декору та прийомами декорування.
Теоретична частина. Властивості паперу та основні прийоми роботи з ним. Умовні позначки при виготовлення виробів з паперу: графічні лінії, лінії згину, лінії розрізу, лінії склеювання.
Практична частина. Декорування предметів технікою простого квілінгу: предметів вжитку у побуті, рамочок для фото, скарбничок, подарункових упаковок, вазочок.
4. Аплікація з паперу (16 год.)
Виготовлення святкових сувенірів та подарунків Обговорення традицій святкування різних свят, ознайомлення з атрибутами свят різних країн. Особливості оздоблення сувенірів та подарунків, прийоми роботи, матеріали та засоби.
Теоретична частина. Види аплікації: предметна, сюжетна, тематична. Аплікація площинна та об'ємна. Способи виготовлення аплікацій. Етапи виготовлення аплікацій з паперу. Підбір матеріалів за якістю, текстурою, кольором. Поняття про текстуру, колір, колорит, контраст, ажур. Культура і естетика під час виготовлення аплікацій. Правила техніки безпеки при роботі з ножицями.
Практична частина. Практична робота: виготовлення подарунків: "З днем народження!", "Зі святом 8Березня!", "З Новим роком!", "З Великоднем!", виготовлення сувенірів: "Ваза з квітами", "Дерево бажань", "Підсвічник", "Казкова хатинка", виготовлення листівок ускладненого зразка.
 5. Квілінг : історія й сучасність. Основи техніки квілінгу (18 год.)
Теоретична частина. Історія виникнення квілінгу. Сучасні тенденції квілінгу. Основи техніки квілінгу: необхідні матеріали, інструментарій, основні квілінгові форми. Техніка безпеки при нарізуванні смужок паперу та складанні основних форм.
Практична частина. Практична робота: виготовлення аплікацій: Паперопластика + квілінг. «Серветка для мами», "Букет квітів", "Подарунок до свята", "Пори року".
6. Види квілінгу. Ознайомлення з авторськими роботами вітчизняних майстрів (4 год.)
Ознайомлення з видами квілінгу. Ознайомлення з авторськими роботами вітчизняних майстрів. Показ слайдів «Мистецтво папероскручування». Обговорення побаченого. Бесіда по пройденому матеріалу для закріплення.
Показ слайдів "Мистецтво папероскручування". Обговорення побаченого.
 Практична частина.  Створення картини за власним задумом.
7. Виготовлення виробів у техніці простого квілінгу (3 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з прийомами виготовлення виробів у техніці простого квілінгу. Поняття про схеми виготовлення виробів. Принцип складання схем. Конструювання виробів за схемами. Прийоми створення виробів у техніці простого квілігу.
Практична частина. Практична робота: нарізування паперових смужок різного розміру, складання основних квілінгових форм, створення квілінгових "петельчатих" форм, складання технологічної картки із зразками форм.
8. Виготовлення виробів у техніці складного квілінгу (18 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з прийомами виготовлення виробів у техніці складного квілінгу. Виготовлення виробів за схемами. Прийоми створення виробів у техніці складного квілінгу. Моделі в техніці квілінгу для практичного використання. Розширення поняття про корисні речі з паперу у житті людини.
Практична частина. Виготовлення виробів у техніці квілінгу з гофрованого паперу практичного застосування: вази, серветниці, підставки, скриньки, кошика, кашпо.
9. Виготовлення виробів у техніці комбінованого квілінгу (18 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з прийомами виготовлення виробів у техніці комбінованого квілінгу. Демонстрація готових робіт їх обговорення. Прийоми створення виробів у техніці комбінованого квілінгу. Ознайомлення зі схемами робіт. Виготовлення корпусних виробів. Виготовлення виробів у техніці комбінованого квілінгу.   
Практична частина. Виготовлення виробів «Парасолька», «Сунички»,  «Павич». Аналіз виконаних робіт.
10. Виготовлення сувенірів до свят (20 год.)
Поняття про гофрований папір та картон. Способи гофрування паперу і картону, прийоми роботи з гофрованим папером. Демонстрація виробів з гофрованого паперу.        
Теоретична частина. Ознайомлення з традиціями та атрибутами різних свят. Бесіда «Які подарунки та сувеніри дарують до свят?»
Практична частина. Виготовлення виробів з гофрованого паперу у техніці простого квілінгу за схемами:  "Сонечко", "Метелик", "Рибка".
Квілінг. «Гілочка мімози».
11. Виготовлення експонатів на виставки (30 год.)
Ознайомлення з планом проведення виставок та їх тематикою, правилами проведення та вимогами до виробів. Алгоритм роботи над виготовленням виставкових експонатів.
Теоретична частина. Ознайомлення з планом проведення виставок творчості учнівської молоді та їх тематикою, правилами проведення та вимогами до виробів. Алгоритм роботи над виготовленням виставкових експонатів.
Практична частина. Виготовлення виробів - експонатів до виставок різних рівнів. Квілінг «Квітуча яблуня», паперопластика + квілінг композиція «Весняний луг», паперопластика + квілінг + орігамі «Сонце і сонечко семикрапкове».
12. Екскурсії, конкурси, вікторини (8 год.)
Правила поведінки під час екскурсії, інструктаж. Проведення екскурсій в салон сувенірів і подарунків. Проведення конкурсів та вікторин для визначення рівня засвоєння знань гуртківцями.
13. Підсумок. Проведення виставки (3 год.)
Теоретична частина. Підведення підсумків роботи за рік. Організація виставки робіт гуртківців.
Практична частина: захист гуртківцями своїх виставкових робіт. Визначення кращих робіт.

                         ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬ ТА Т

Виконання даної програми дасть можливість:
·        оволодіти знаннями про папір, історію його винайдення, способи виготовлення, властивості та види обробки;
·        розвинути природні задатки, загальні та спеціальні здібності дитини;
·        розвивати впевненість у своїх силах, у можливості досягти успіху, фантазію, образне мислення;
·        використовувати основні техніки роботи з папером: паперопластики, витинанки, орігамі, квілінг;
·        знати історію виникнення та розвитку мистецтва обробки паперу (витинанка, оригамі, паперопластика);
·        застосовувати одержані знання та вміння в різних видах діяльності;
·        дотримуватися акуратності, чіткості, а також правил організації робочого місця та робочого часу та правил техніки безпеки при виконанні робіт;
·        сприяти формуванню у вихованців вміння діяти в колективі, допомагати одне одному;
·        сприяти розвитку художнього смаку та емоційної сфери дитини;
·        сформувати позитивні форми поведінки та спілкування;
·        виховувати впевненість у своїх силах, у можливості досягнути успіху, розвивати фантазію, образне мислення.

Вихованці мають вміти:
- користуватися інструментами, працювати з різними видами паперу; -  виготовляти вироби в техніці квілінгу різних видів з гофрованого паперу та картону за схемами та зразками;
-  виготовляти вироби в техніці квілінгу з гофрованого паперу та картону за власним задумом;
- виготовляти вироби у техніці трьохвимірного квілінгу;
- виготовляти вироби практичного застосування в техніці квілінгу;
- дотримуватись акуратності, чіткості при виконанні робіт.



   Реалізація програми сприятиме розвитку в дітей:
-         стійкого інтересу  до вивчення трудового навчання, креслення та народознавства. Прагнення до їх самостійного опанування;
-         творчих здібностей учнів;
-         вміння працювати в колективі;
-         вміння свідомо застосовувати здобуті знання на практиці;
-         пам’яті, логічного мислення, естетичного смаку;
-         моторику та терплячість.


Виховна мета
   Реалізація цієї програми сприятиме вихованню в дітей:
-         шанобливого ставлення до своєї праці та праці іншого;
-         почуття відповідальності;
-         вміння будувати взаємини з партнерами.
   Методи діагностики отриманих результатів:
-         контрольне тестування;
-         індивідуальна практична робота;
-         проведення презентацій свого виробу чи колективної роботи;
-         спостереження за вихованцем під час практичної роботи.


Використана література:

1.Афонькин С, Афонькина Е. Игры и фокусы с бумагой / С. Афонькин, Е. Афонькина. — М.: Рольф Аким, 1999. — 134 с.
2.Богатеева  3.   Чудесные   поделки   из   бумаги   /  3.  Богатеева.   -  М.   : Просвещение, 1991. - 56 с.
3.Бородянец В. Создание комфортного психологического климата занятий в обьединениях детского технического творчества / В. Бородянец // Доп. образование и воспитание. - 2008. - №2. - С.45.
4.Веремійчик І. Граючись, вчимося /1. Веремійчик. - Тернопіль : Мальва, 2002. - 76 с.
5.Волобуєва Т. Розвиток творчої компетентності школярів / Т. Волобуєва. -Харків : Основа, 2005. - 145 с.
6.Давидюк Н. Керівнику гуртка, студії, творчого об'єднання / Н. Давидюк. - Рівне : РОШПО, 2009. - 89 с.
7.Заброцький М. Основи вікової психології / М. Заброцький. — Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2006. - 223 с.
8.Зайцева А. Искусство квилинга. Магия бумажных лент / А. Зайцева. - М. : Зксмо, 2009. - 170 с . 9.    Мейстер Н. Бумажная пластика / Н.Мейстер. - М. : Астрель, 2001. - 145 с.
10. Програми з позашкільної освіти. Науково-технічний напрям. Випуск 1. -К. : Грамота, 2007. - 306 с.
11.Сухаревська О.  Іграшки  з  гофрованого  паперу / О.   Сухаревська.  -Полтава, 1999.-92 с.
12. Уолтер X. Популярний квилинг. Цветы. Птицы. Животные из бумажных лент / Х.Уолтер. - М. : Ниола - Пресе, 2008. - 76 с.
13. Уолтер X.Узоры из бумажных лент /X.Уолтер.- Москва, 2009. - 120 с.
14.Уолтер X. Цветы из бумажных лент : [практическое руководство] / X. Уолтер. - М, 2009. - 145 с.
15.Чиотти Д. Оригинальные поделки из бумаги / Д. Чиотти. - М. : Мир книги, 2007. - 75 с.
16.Чиотти Д. Узоры из бумажных лент / Д. Чиотти. - М. : Мир книги, 2009.  -156 с.
17.Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України; науковий редактор та упорядник О.Л. Кононко. – Київ: «Світоч», 2008.
 18. Давидюк Н. Керівнику гуртка, студії, творчого об’єднання / Н. Давидюн. – Рівне: РОІППО, 2009.
 19. Провознюк Г.Т. Краса виховує творчість. Методичний посібник. – Тернопіль: Мальва – ОСО, 210. – 260с.
 20. Черныш И. Удивительная бумага. – М.: АСТ – Пресс, 2000. – С. 6-11; 20-83.


1 коментар: