Те, що я чую, я
забуваю. Те, що я бачу й чую, я трохи
пам’ятаю. Те, що я
чую, бачу й обговорюю – я починаю
розуміти. Коли я чую,
бачу, обговорюю й роблю – я
набуваю знань. Коли я
передаю знання іншим, я стаю
майстром.
Конфуцій
Майбутнє нашої країни, надії на покращення
умов життя, на якісно новий рівень пов'язані з творчо мислячими людьми, які
повинні прийти у всі сфери виробництва.
Наша освіта, навички та знання швидко
старіють. Роберт Кійосакі, відомий американський підприємець, письменник,
викладач, говорив : «Щоб встигнути за змінами, вам кожні півтора року
доведеться вчитися всього практично заново. Те, чого ви навчилися, важливо, але
набагато важливіше те, наскільки швидко ви можете перевчитись, змінитись і
пристосуватися до нової інформації». «Творчі здібності», «креативність»,
«творчий підхід», «креативна особистість», «думати творчо», «прояв
креативності» - ці поняття в сучасному суспільстві є показниками
професіоналізму.
Метою позашкільної освіти є розвиток дитини як
креативної, творчої особистості, шляхом включення її в різні види діяльності:
навчання, пізнання, спілкування. Головне - не дати відповідь на питання, головне
– направити на дорогу самостійних пошуків відповідей. Ми маємо створити умови
для формування креативної особистості.
Специфіка
мого гуртка полягає у комплексному,
гармонійному впливові на почуття, інтелект
і волю дитини, формує творчу самобутню особистість. Цей
факт пояснюється тим, що саме в процесі роботи над виробами діти молодших
класів отримують комплекс емоційно-чуттєвих вражень, необхідних процесів та
природжених здібностей, задовольняється потреба в активній діяльності,
самовираженні й самоствердженні у навколишньому світі.
Основними
показниками творчих здібностей є швидкість і гнучкість думки, оригінальність,
допитливість, точність і сміливість.
Спонтанність, неповторність
і, разом з тим, природність і дивовижність ввібрала в себе дитяча
творчість. Діти все сприймають по- іншому й виражають це у власних маленьких творах мистецтва. Саме дитяча
творчість допомагає побачити і розпізнати, а згодом і розвинути таланти
вихованця. Народні промисли здавна привертали увагу високою
майстерністю. Невичерпна фантазія, багатство кольорових рішень, мудрість і
дотепність, безпосередність і оптимізм, особливе чуття декоративності, високий
ступінь узагальненості образів - це ще далеко не всі риси, які можна розвинути
у дітей.
Завдання керівника гуртка — відкрити, захопити і
спрямувати кожного вихованця на цікавий змістовний особистісно і суспільно-корисний шлях самовдосконалення.
На мою думку, відкрити дитину — це означає,
спираючись на його фактичний рівень знань і життєвий досвід, показати їй себе, закономірності та способи розвитку власних сил, якостей, здібностей.
Важливо переконати його в тому, що всі чесноти, як і всі недоліки, залежать від
нього самого, від рівня її свідомості і вміння будувати життя. Щоб розкрити
учня, потрібно організувати його практично-предметну і особистісно-рольову
діяльність у колективі.
Нині перед закладами позашкільної освіти стоять завдання формування
компетентності вихованців. На мою думку, компетентність — поняття складне.
Воно виходить за межі предметного змісту навчальної програми і стосується
життєвих умінь дитини. Особливо це стосується соціальної та комунікативної
компетентностей, суть яких полягає в умінні дитини повноцінно жити в
суспільстві, спілкуватися. Я вважаю, що їх формування в учнів початкових класів відбувається в
процесі розвитку дитячого колективу. Наскільки змістовним, цікавим буде життя
гуртка, настільки і вдалим буде вирішення виховних завдань. Якщо керівник
гуртка зуміє об'єднати колектив високими моральними ідеями співтовариства,
взаємодопомоги, чуйності до ближнього та блага до всіх, можна говорити про
реалізацію вже в початковій школі формування соціальної та комунікативної
компетентностей.
Я працюю у школі двадцять дев’ять
років, із них - вісім - веду гурток «Умілі руки», який відвідують хлопчики і дівчатка 1 – 4 класів. Протягом цих
років ми завжди разом: я - керівник гуртка, діти і батьки. Бо вважаю, якщо ми — це єдине ціле, то вихованці досягають поставленої мети. Так разом з
батьками ми провели такі родинні свята: «Ремесла рідного краю», «Ось прийшов
і Миколай», «Родинні посиденьки», «Свято вареників». Щорічно проводимо родинне загальносільське свято – ярмарок
«Покровська толока» .
Людство постійно змінюється. Здатність сприймати зміни і
творити їх — це найважливіші та
характерні ознаки способу життя людини в
XXI столітті.
Тому я намагаюсь готувати дитину, яка прагне поповнювати знання, удосконалювати вміння,
навички. Із перших днів навчання я значну увагу
приділяю розвитку здібностей
вихованців. Творчий підхід до життя
закладається в дитинстві й успішно розвивається в нашому гуртку. Заохочення до творчості є
одним із основних напрямків у моїй роботі. Основне завдання — це створення
сприятливих умов для розкриття здібностей
і творчого самовираження. Звичайно,
це не так просто, і потрібно докласти максимум зусиль, щоб діти бачили і чули більше краси і високої культури, щоб
сильнішим стало їх бажання самостійно
творити. Тому, з
метою вивчення досвіду відомих майстрів, вихованці відвідують періодичні виставки у Кременчуцькому
історико-краєзнавчому музеї та картинній галереї Наталії Юзефович.
У необхідності розвитку творчої самостійності, художніх
смаків дітей нині нікого переконувати
не доводиться. А от про шляхи формування цих якостей сперечатися необхідно. У
дітей молодшого шкільного віку потрібно сформувати емоційно-позитивне
ставлення до зовнішньої сторони художньої праці — естетичного змісту та
процесу виконання. Тому я дбаю про емоційність змісту навчання, нестандартність
його форми, а також про обладнання кабінету та його художнє оформлення.
Працюючи з дітьми,
я помітила, що творча активність змінює і їх особистість: нові властивості
з'являються в учнівських інтересах, у
сфері почуттів, у вольовій спрямованості. Особливо інтенсивно розвивається
активність і самостійність. У молодших школярів спостерігається надзвичайна
чутливість до того, що вони сприймають. Діти часто бачать те, чого не помічаємо
ми, дорослі. Їхнє сприймання є більш безпосереднім, творчим. І саме в тому, щоб
навчити дітей творити, я вбачаю своє завдання як учителя, керівника гуртка.
Враховуючи високу активність
учнів, проводжу різні рольові та дидактичні ігри, пантомімічні сценки,
використовую художні тексти, художнє слово. Вони забезпечують певний емоційний
рівень занять, адже сама по собі робота в гуртку позбавлена емоційного заряду.
Одноманітні трудові операції швидко набридають дітям. Щоб активізувати їх,
використовую прислів’я, приказки, віршовані загадки. Так діти швидше засвоюють
нові лексичні поняття, що сприяє розвитку їхнього мовлення.
У гуртку діти залучаються до технічної творчості. Під час
занять розвиваються інтереси вихованців, підвищується їх пізнавальна
активність. Гуртківці виконують найпростіші операції, відповідно до свого віку,
з паперової аплікації, ліплення, конструювання, вчаться використовувати
природній матеріал під час виготовлення сувенірних робіт, отримують
знання про властивості застосування інструментів та технологію виготовлення
різних предметів, знайомляться з різними трудовими професіями.
Свої картини
учасники нашого гуртка викладають за мотивами петриківського розпису, вносячи
при цьому в техніку квіллінга народні українські мотиви, отримуючи від
цього неабияке задоволення.
Роботи вихованців постійно експонуються на виставках у школі, Кам’янопотоківському центрі культури і дозвілля
молоді під час свят та на районних
виставках.
Старша група вихованців брала участь у
районному фестивалі «Дитячий всесвіт». А крокуючи стежками Всеукраїнської
історико–етнографічної експедиції «Україна вишивана», в районному етапі посідали три роки поспіль перші місця, в
обласній туристсько – краєзнавчій експедиції «Пізнай свою країну» за темою « Із батьківської криниці» ми стали
лауреатами конкурсу. Пишаються діти і тим, що
їх кращі роботи з паперової пластики
мали за честь у переддень Нового року виставлятися у Кременчуцькому
краєзнавчому музеї, а вихованців нагороджено Грамотою районного відділу освіти
та солодкими призами. У 2012 році вперше взяли участь у X Міжрегіональному фестивалі « Кременчуцьке розмаїття», де
Масовець Дарія та Хмарська Каріна стали лауреатами, посівши ІІІ місце в
номінації «Вмію сам» зі своєю картиною «Квіти у моєму саду». Картина Нечая
Івана зайняла ІІ місце у районному конкурсі з правил дорожнього руху, і він був
нагороджений грамотою та цінними подарунками від керівника Кременчуцької
Державтоінспекції. Робота М’якушки Сергія у Міжнародному конкурсі «Здоров’я
може бути смачним» («Кошик здоров’я») посіла ІІІ місце.
Разом з гуртківцями виготовляли листівки, сувеніри воїнам АТО та ветеранам Афганської війни. Проводили
із бійцями АТО зустріч у Кременчуцькому краєзнавчому музеї.
На мою думку, керівник гуртка – це
педагог-професіонал, який є для підростаючого покоління духовним посередником
між суспільством та дитиною. Тому я не є байдужим спостерігачем за
індивідуальним розвитком моїх учнів, а прагну створити сприятливі умови для
формування особистості, вношу необхідні педагогічні корективи у процес
виховання, скоординовую зусилля сім’ї та школи для впливу на становлення та
розвиток особистості своїх вихованців.
Собі за мету я
ставлю максимальний розвиток кожної дитини, збереження її неповторності,
розкриття її потенційних талантів, розвиток знань, умінь і навичок, а також
створення умов для нормального духовного, розумового та фізичного розвитку.
Отже,
робота в гуртку формує здатність вихованців зацікавлено сприймати оточуючий
світ, переносити свій погляд і своє ставлення в твори, вчить висловлювати особистісне ставлення до побаченого,
висловлювати власні думки, судження через власні картини.
Немає коментарів:
Дописати коментар